Waarom je auto zo snel mogelijk door de wasstraat moet na de vrieskou

Foto: Iwan van Dun - EYE4images

Met de verdwijning van de vrieskou en de verwachting dat het zout de komende dagen door regen snel van de straten wordt gespoeld, is het nu de ideale tijd om de autowasstraat op te zoeken. Strooizout vormt namelijk een van de grootste bedreigingen voor auto’s.

Vooral oudere voertuigen ondervinden veel schade van dit agressieve materiaal, dat zich in bijna alle onderdelen van een auto kan nestelen.

De komende dagen belooft het druk te worden bij de autowasstraat, aangezien iedereen zo snel mogelijk af wil van het aangekoekte zout dat zich in de wielkasten heeft opgehoopt en van de witte poederlaag op de lak. Deze drukte is meer dan gerechtvaardigd, omdat elke dag dat wordt gewacht betekent dat zout zich verder in de lak kan etsen. Zo slecht is het zelfs dat landingsbanen van vliegvelden niet worden behandeld met zout, maar met antivriesvloeistof.

Niet alleen de lak en het metaal zijn kwetsbaar, maar ook rubberen onderdelen zoals banden, rubberen strips en motoronderdelen ondervinden schade door het zout, omdat het rubber uitdroogt. Daarnaast kan zout zich in de lichtmetalen wielen nestelen, vooral op plaatsen waar de velg kleine beschadigingen heeft. Dit kan leiden tot grotere plekken op de velgen, inclusief de merklogo’s in het midden van de wielen, die vaak als eerste worden aangetast.

Ook de lak is het meest kwetsbaar op plaatsen waar al beschadigingen zijn ontstaan, zoals krasjes of steenslag. Het roestproces kan hierdoor aanzienlijk worden versneld, vooral bij oudere auto’s met dergelijke beschadigingen. Zelfs de sensoren van de elektronica lijden onder het zout, wat verklaart waarom op landingsbanen geen zout wordt gestrooid om ontregeling van diverse apparatuur te voorkomen.

Voor het schoonmaken is een bezoek aan een moderne autowasstraat aan te raden. Kies het meest geavanceerde exemplaar in jouw woonplaats, aangezien de nieuwste borstels het minste schade aan je auto zullen toebrengen. Selecteer een programma met een voorwas om het zout los te weken. Een nabehandeling met hotwax is ook belangrijk, omdat dit een beschermende laag aanbrengt op plekken waar je met de hand moeilijk bij kunt komen.

Als je ervoor kiest om je auto in een wasbox met de hand te wassen, wees dan voorzichtig bij het reinigen van de onderkant om schade aan de bodem te voorkomen. Vermijd een keiharde straal van de hogedrukspuit en gebruik een borstel of spons, omdat alleen afspoelen met water niet voldoende is. Het zout hecht zich goed aan de carrosserie van de auto, wat vooral zichtbaar is op donkergekleurde auto’s na het opdrogen, als een grijswitte laag.

Cookieinstellingen