RAAMSDONKSVEER - Een van de meest omvangrijke wegenbouwprojecten in Nederland is momenteel in volle gang: de herinrichting van knooppunt Hooipolder. Hier werpen enorme zandruggen zich op in het landschap, terwijl imposante betonnen structuren verrijzen. Dagelijks zijn de vorderingen duidelijk zichtbaar bij dit knooppunt, dat bekend staat om zijn verkeerslichten.
Het knooppunt bij Raamsdonksveer ondergaat een ingrijpende transformatie waarbij een groot deel van de verkeerslichten wordt verwijderd, wat de doorstroming aanzienlijk zal verbeteren. Deze aanpassingen maken deel uit van een groter geheel: de verbreding van de A27 van Houten tot Hooipolder. Dit project behoort momenteel tot een van de grootste wegenbouwprojecten in Nederland, waar veel eerdere snelweguitbreidingen vanwege stikstofproblemen zijn stilgelegd.
Het besluit om Hooipolder en de A27 aan te pakken werd genomen voordat de stikstofproblematiek ontstond. "Dagelijkse files zijn ook niet bevorderlijk voor de stikstofuitstoot", legt Pieter Kastermans uit, projectleider bij de aannemerscombinatie ALSÉÉN. Samen met omgevingsmanagers Michael Blatter van Rijkswaterstaat en Marjolijn Borghmans van ALSÉÉN geeft hij een inkijkje achter de schermen bij de bouwwerkzaamheden.
Het startpunt is een witte bouwkeet, en van daaruit leiden ze ons naar een grote betonnen constructie nabij de A27. Dit is een cruciale onderdoorgang in aanbouw, essentieel voor de nieuwe verbinding van de A59 naar de A27. Komende zomer zal deze onderdoorgang stapsgewijs onder de A27 worden geschoven, een proces dat maximaal honderd uur in beslag zal nemen, bekend als de 'honderd van Hooipolder'. "Dat wordt nog spannend", aldus Kastermans. "Hoewel deze techniek al tientallen jaren bestaat, blijft het altijd een uitdaging, vooral vanwege de tijdslimiet en de complexiteit van het bouwwerk."
Een strak schema en geavanceerde bouwmethoden zorgen ervoor dat de hinder voor het verkeer tot een minimum wordt beperkt. In de bouwkeet is een speciale 'control room' opgezet als zenuwcentrum voor de vijfdaagse operatie in augustus. Kastermans legt uit: "We werken met gedetailleerde schema's per halfuur. We moeten voorbereid zijn op onverwachte gebeurtenissen zoals defecte machines, waarvoor we reservemateriaal paraat hebben."
De constructie van de onderdoorgang, met een gewicht van 6300 ton, zal met behulp van vijzels en hydraulische kracht onder de A27 worden geschoven. "Dit gebeurt op glijbanen die onder de onderdoorgang zijn geplaatst, speciaal ontworpen voor dit doel", voegt Kastermans toe.
Om veiligheidsredenen wordt het publiek afgeraden om naar de 'honderd van Hooipolder' te komen kijken vanwege het bouwverkeer op de omliggende wegen. Er zal een livestream beschikbaar zijn en updates via sociale media om het proces te volgen. Na afloop wordt een timelapse video gepubliceerd die de hele operatie versneld weergeeft.
Verderop in de verbindingsboog, ter hoogte van de Oosterhoutseweg en de watertoren, zal nog een tweede onderdoorgang worden gebouwd. Deze is kleiner van omvang en wordt op een later moment onder de Oosterhoutseweg geschoven.
Deze onderdoorgangen maken deel uit van het eerste deel van de verbindingsboog vanaf de A59 (Zonzeel) naar de A27 (Gorinchem). De boog gaat onder de Oosterhoutseweg en de A27 door, en vervolgens over de A59 heen, om aan te sluiten op de A27 bij het zwembad aan de Kerklaan. Daar zijn al enkele maanden voorbereidende werkzaamheden gaande.
Het viaduct ter hoogte van de Kerklaan wordt gebouwd met liggers uit Friesland, die per 'Convoi Exceptionnel' naar Raamsdonksveer worden vervoerd. "Vervolgens wordt de wegconstructie aangelegd", legt Kastermans uit. Op dit moment heeft de A27 ter hoogte van de Kerklaan tijdelijk geen geluidsschermen, zodat de weg aan beide zijden breder kan worden gemaakt. Zo zal de uitvoegstrook van Gorinchem naar Zonzeel aanzienlijk worden verlengd om meer verkeer te kunnen verwerken.
Naar verwachting zal de verbindingsboog eind 2026 gereed zijn voor gebruik. Voordat auto's hier kunnen rijden, zal afrit 34 bij de watertoren in Raamsdonksveer verdwijnen. De nieuwe afrit 33 ter hoogte van de Statendamweg in Oosterhout zal deze verkeersstroom opvangen. Ook hier zijn volop werkzaamheden aan de gang, inclusief de aanleg van twee rotondes bij de Statendamweg. ALSÉÉN bouwt tevens een nieuwe ontsluitingsweg van Oosterhout naar Raamsdonksveer in de Kartuizerpolder, waarbij speciale geluidswerende maatregelen worden getroffen voor de bewoners van zorgcentrum De Kloosterhoeve.