Het is een goede vraag om aan jezelf te stellen – is het duurder of juist goedkoper om elektrisch te rijden? Als we in 2035 allemaal over moeten stappen op elektrische auto’s, dan is het wel zo fijn om te weten wat ons financieel te wachten staat. In dit artikel hopen we een accuraat beeld te geven over de totale kosten van een elektrische auto die voor jouw rekening zal komen.
Het kopen van de auto
Uiteraard is het duurder om een elektrisch voertuig aan te schaffen. De prijzen van een e-auto dalen dan wel, het is nog steeds flink goedkoper om een benzine-, diesel- of zelfs gas-auto aan te schaffen. Het is dit feit dat voor veel mensen een reden is om nog niet over te stappen en om nog steeds te kiezen voor een traditionele auto met een verbrandingsmotor.
De kosten van energie
Het is daarom nodig om ons ook te verdiepen in de kosten per kilometer. Een tank benzine voor 500 kilometer is namelijk veel duurder dan een volle batterij voor diezelfde afstand. Zeker als je op je werk of thuis ook nog eens gratis kan opladen omdat er zonnepanelen op het dak liggen, is het erg voordelig. Overigens kun je precies je reis plannen via de website openbare laadpalen Eindhoven zodat je precies weet waar je op moet laden als je even niet thuis of op het werk bent. De kosten van onderhoud
Op dit punt, het onderhoud, heeft de EV echt wel een dikke streep voor. Omdat er heel veel bewegende onderdelen zitten in een benzinemotor, gaat er ook heel veel kapot. Bij een elektrische auto zitten er veel minder bewegende onderdelen en de onderdelen die bewegen worden ook nog eens veel minder belast. Denk bijvoorbeeld aan de remmen – deze gebruik je nauwelijks omdat de auto elke keer dat je remt de dynamo aanwakkert. Het onderhoud van een EV is dus vele malen goedkoper.
Het wisselen van de batterij
Uiteraard komt er een moment dat je de batterij zal moeten vervangen of bij moeten werken. Na verloop van een jaar of 5 à 10 of zelfs 15 jaar zal de batterij in sterkte afnemen en zul je lang niet meer zo ver kunnen rijden als dat eerst het geval was. Als de capaciteit afneemt, is het aan jou de taak om te investeren in een nieuwe batterij. Dat kan best wel veel geld kosten.
Er zijn ook subsidies
Gelukkig heeft ook de overheid een potje voor mensen die elektrisch willen gaan rijden. Den Haag wil het aantal elektrische voertuigen toe laten nemen en heeft allerlei ‘incentives’ en belastingvoordelen rondom elektrisch rijden ingesteld, waardoor je veel geld kan besparen en waardoor het winstgevend wordt om het voertuig aan te schaffen.
Hoe je het ook wendt of keert, onderaan de streep ben je met een elektrisch voertuig toch een stukje minder geld kwijt dan met een traditionele auto met een verbrandingsmotor. Toch moet je echt wel rekening houden met de aanschafkosten – het is een drempel waar je overheen moet.