WAALWIJK – De veerponten over de Bergsche Maas trekken sinds de invoering van een verplichte betaling flink minder reizigers. Om het tij te keren, lanceert Stichting De Bergsche Maasveren nieuwe abonnementsvormen. Voor 400 euro kunnen automobilisten voortaan een jaar lang onbeperkt gebruikmaken van de drie veerponten tussen Waalwijk-Drongelen, Sprang-Capelle-Dussen en Bern-Herpt.
Sinds februari 2024 moeten gebruikers van de pont betalen voor de overtocht: €2,70 per rit voor auto’s en motoren. Fietsers, wandelaars, bromfietsers en landbouwvoertuigen mogen nog steeds gratis over. De prijsverhoging leidde echter tot een scherpe daling in het gebruik, het aantal passagiers is met ruim de helft teruggelopen. Een enquête onder gebruikers bevestigde dat velen het nieuwe tarief te duur vonden of uit principe geen gebruik meer maken van de pont, vanwege de historische belofte dat het veer ‘eeuwigdurend gratis’ zou zijn.
Om het gebruik weer aantrekkelijker te maken, komt de stichting met twee abonnementsvormen. Behalve het jaarabonnement voor €400 is er ook een 90-dagenkaart voor €110. Die laatste is vooral bedoeld voor mensen die tijdelijk veel gebruikmaken van het veer, zoals seizoensarbeiders. Bij beide abonnementen hoeven gebruikers niet langer in te checken: kentekencamera’s herkennen automatisch de voertuigen.
Daarnaast is er voor inwoners van de gemeente Altena een speciale regeling. Dankzij een gemeentelijke subsidie kunnen zij voor slechts €100 per jaar onbeperkt gebruikmaken van het Drongelense en Capelse Veer – een belangrijke verbinding voor veel forenzen uit de regio.
Dat de Bergsche Maasveren hun ooit gratis dienst moesten omzetten naar een betaald systeem, heeft diepe sporen nagelaten. Tot 2008 was het veerbeheer in handen van Rijkswaterstaat, die het overdeed aan de gemeenten Altena, Heusden, Waalwijk en Zaltbommel. Een eenmalige bijdrage van €22,6 miljoen zou het beheer voor dertig jaar moeten dekken, maar bleek onvoldoende. Sindsdien is het financiële gat steeds groter geworden.
Automobilisten zoeken nu vaker alternatieve routes, zoals via de Keizersveerbrug of Heusdensebrug, wat leidt tot minder gebruik van de ponten. Met de nieuwe abonnementsvormen hoopt de stichting dat vertrouwde reizigers terugkeren en nieuwe gebruikers de weg naar het veer weten te vinden.
Of dat lukt, zal de komende maanden moeten blijken.