De Europese Commissie heeft besloten de populaire Ouxi V8-fatbike uit de handel te nemen. Deze fatbike, waarvan er naar schatting 50.000 rondrijden in Nederland, voldoet niet aan de Europese veiligheidsnormen. Het voertuig, afkomstig uit China, wordt verkocht als een elektrische fiets (EPAC), maar overschrijdt regelmatig de maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Dit verhoogt volgens de EU het risico op ongevallen en verwondingen, zowel voor de bestuurder als voor andere weggebruikers.
Overtreding van Europese regels
Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) valt de Ouxi V8 feitelijk onder de regels voor snorfietsen en zou het verplicht moeten zijn om een helm te dragen en een brommerrijbewijs te hebben om deze fatbike te mogen besturen. Omdat dit vaak niet het geval is, vormen deze voertuigen een aanzienlijk risico in het verkeer.
De autoriteiten hebben aangekondigd dat de Ouxi V8 vanaf 31 maart 2024 niet meer mag worden verkocht of gebruikt op de openbare weg. Hoewel bezitters de fatbike nog steeds in hun bezit mogen houden, is het verboden om ermee te rijden op openbare wegen.
Verontwaardiging onder legale fatbikefabrikanten
Niels Willems, woordvoerder van het convenant Veilige Fatbikes, is opgelucht dat de EU eindelijk stappen heeft ondernomen tegen de Ouxi V8. “Het heeft te lang geduurd voordat Brussel dit probleem erkende, maar het verbod is nu eindelijk van kracht. Dit jaar en vorig jaar zijn er minstens 50.000 exemplaren verkocht in Nederland, wat ontzettend frustrerend is voor legale fatbikefabrikanten die zich wel aan de regels houden.”
Willems benadrukt dat de populariteit van de Ouxi-bikes een negatieve invloed heeft op het imago van fatbikes in het algemeen. “De reputatie van de fatbike is bezoedeld door handelaren die de regels negeren. Deze bikes gaan veel te hard en hadden eigenlijk als brommer moeten worden goedgekeurd.”
Ongevallen en verwondingen nemen toe
Het aantal ongevallen met fatbikes, waaronder de Ouxi V8, is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Volgens cijfers van Veiligheid NL zijn er in 2023 al minstens 59 ongevallen geregistreerd, waarvan 33 in de eerste vier maanden van het jaar. Ziekenhuizen signaleren bovendien een toename van jongere patiënten, vooral tieners en twintigers, die na een fatbike-ongeval op de spoedeisende hulp belanden. Traumachirurgen vrezen dat het werkelijke aantal ongevallen zelfs hoger ligt.
Recent nog raakte een 15-jarige jongen zwaargewond bij een ongeluk met een Ouxi-fatbike. Hij moest per traumahelikopter naar het ziekenhuis worden vervoerd. Dit heeft de zorgen over de veiligheid van deze voertuigen verder aangewakkerd.
Politiek debat over regelgeving
Minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV) verklaarde onlangs in een brief aan de Tweede Kamer dat hij aparte maatregelen tegen fatbikes niet noodzakelijk acht. Volgens hem kunnen maatregelen alleen tegen alle e-bikes in het algemeen worden genomen, aangezien er geen bewijs is dat fatbikes gevaarlijker zijn dan andere e-bikes.
De Kamer blijft echter pleiten voor een strengere regulering van fatbikes, met voorstellen zoals een helmplicht en een minimumleeftijd van 14 jaar. “We hebben alles in huis om deze fatbikes aan te pakken,” zegt Willems, “maar in plaats van actie te ondernemen, wordt er alleen maar gedebatteerd.”
Toekomst van de Ouxi V8
Het is nu duidelijk dat de Ouxi V8 illegaal is in de EU en in Nederland niet meer op de openbare weg mag worden gebruikt. Of bestaande modellen in beslag zullen worden genomen, hangt af van de handhaving door de Nederlandse autoriteiten. Sommige eigenaren van fatbikes zijn van mening dat de Ouxi V8 de hele categorie een slechte naam heeft gegeven door het gebruik van ongeoorloofde snelheidsverhogende technieken, zoals het manipuleren van softwarematige snelheidsbegrenzers.
Met het officiële verbod van de Ouxi V8 hopen overheidsinstanties en fatbikefabrikanten dat de verkeersveiligheid verbetert en dat de verkoop van illegale fatbikes eindelijk aan banden wordt gelegd.
Foto: Iwan van Dun - Eye4images