RAAMSDONKSVEER – Vanavond om 22.00 uur gaat het los: de ‘Honderd van Hooipolder’. Vijf dagen lang wordt er dag en nacht gewerkt aan een gigantische operatie bij het knooppunt Hooipolder. In totaal staan tweehonderd bouwlieden paraat om in honderd uur een betonnen onderdoorgang van maar liefst 6300 ton op zijn plek te schuiven.
De onderdoorgang is onderdeel van een nieuwe verbindingsboog tussen de A59 (Zonzeel) en A27 (Gorinchem) en hoort bij het grote project om de A27 tussen Houten en Hooipolder te verbreden. Dat moet de doorstroming op één van de drukste snelwegen van Nederland verbeteren. Bekend knelpunt: de verkeerslichten bij Hooipolder, waarvan een deel straks verdwijnt.
Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren wordt de A59 afgesloten, evenals enkele verbindingswegen en op- en afritten. Ook zijn er omleidingen ingesteld, in sommige gevallen kan de extra reistijd oplopen tot 30-60 minuten. Een uitgebreid bericht over de afsluitingen lees je hier:
De operatie is tot in detail voorbereid. De betonnen tunnelbak is de afgelopen maanden direct naast het knooppunt gebouwd, op een manier waardoor hij precies op de juiste plek klaarligt voor de start van de ‘Honderd van Hooipolder’. Geen transport vanuit een fabriek dus, maar een megaconstructie die ter plekke tot leven kwam. Aan het begin van 'De 100' wordt er eerst ruimte uitgegraven ín de A27. Daarna tillen vijzels en hydraulische kracht de enorme tunnelbak op, om deze vervolgens stapsgewijs in de snelweg te schuiven. Na plaatsing wordt het gat opgevuld en krijgt het wegdek een nieuwe asfaltlaag. Het hele proces speelt zich af terwijl de temperaturen de komende dagen nog hoog oplopen, dat maakt het werk nog zwaarder.
Foto's: Marcel van Dorst - EYE4images
Wie benieuwd is naar hoe 6300 ton beton over de snelweg schuift, hoeft er de deur niet voor uit. Om alles veilig te laten verlopen, is het werkterrein zelf niet toegankelijk, maar Rijkswaterstaat heeft wel een livestream opgezet. Zo kun je het hele spektakel gewoon vanuit je luie stoel volgen. Na afloop wordt er bovendien een video van de complete operatie gedeeld.
De aanpak van Hooipolder is slechts één deel van de grote verbreding van de A27. Bruggen zoals de Merwedebrug en Keizersveerbrug worden vernieuwd en op meerdere plekken komen extra rij- en spitsstroken. De totale oplevering van het project staat voorlopig op 2031, al kan dat door hoge bouwkosten uitlopen. De transformatie van knooppunt Hooipolder moet naar verwachting eind 2026 zijn afgerond.