DEN BOSCH/VUGHT – Tienduizenden treinreizigers in Brabant moeten vanaf zaterdag 4 oktober rekening houden met grote hinder. Tot en met 19 oktober rijden er geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg en tussen Den Bosch en Boxtel. ProRail legt bij Vught een tijdelijk spoor aan zodat het treinverkeer de komende jaren door kan blijven rijden tijdens de grote spoorverdubbeling.
Dagelijks werken zo’n tweehonderd mensen non-stop aan de operatie. “De klus zelf is niet ingewikkeld, maar de omvang maakt dit bijzonder,” zegt bouwmanager Peter Kruis van ProRail. “Normaal vernieuwen we in een weekend stukken spoor, nu gaat het om een heel traject. Daar heb je weken voor nodig.”
Het tijdelijke spoor is een noodzakelijke tussenstap voor de grootschalige ingreep bij Vught in 2030. Dan gaat het spoor zes meter de grond in, verdwijnen vijf gevaarlijke overwegen en moet de overlast van treinen sterk verminderen. Zonder tijdelijk station en omleidingsspoor zou Vught jarenlang volledig afgesloten zijn van het spoorwegnet.
Voor reizigers betekent het twee weken omreizen en langer onderweg zijn. De NS zet bussen in:
Omdat bussen minder capaciteit hebben dan treinen, adviseert NS reizigers om de spits (07.30-09.00 uur en 17.00-18.00 uur) te vermijden.
De hinder piekt in het weekend van vrijdagavond 10 tot zondagochtend 12 oktober. Dan is station Den Bosch volledig afgesloten en rijden er ook geen treinen van en naar Oss en Utrecht. Reizigers worden dan met bussen via Geldermalsen en Oss vervoerd. “Den Bosch is een groot knooppunt, dus mensen zullen er echt last van hebben,” aldus Kruis.
De werkzaamheden zorgen voor extra busverkeer rondom station Den Bosch. Aan de achterkant van het station, bij de Magistratenlaan, is daarom een deel van de weg afgesloten om ruimte te maken voor tijdelijke bushaltes.
ProRail benadrukt dat dit voorlopig de laatste keer is dat het treinverkeer in Brabant zo lang volledig platligt. Pas rond 2029-2030 moeten reizigers opnieuw rekening houden met langdurige buitendienststellingen, wanneer het tijdelijke spoor wordt vervangen door het definitieve verdiepte spoor.