Picnic boekt voor het eerst winst in Nederland, maar verlies blijft op groepsniveau

19 aug 2024, 10:03 Zakelijk
2022 11 10 reality photo picnic 9

Onlinesupermarkt Picnic heeft voor het eerst winst geboekt in Nederland. Dit blijkt uit het jaarverslag van 2023, dat maandag werd gepubliceerd.

Hoewel de Nederlandse tak van het bedrijf winstgevend was, sloot Picnic het jaar op groepsniveau nog steeds af met een verlies. De totale omzet van het bedrijf steeg met ruim een derde naar meer dan 1,2 miljard euro. Het aantal klanten van Picnic groeide in 2023 met 30 procent naar 2,3 miljoen, verspreid over 450 steden. Het bedrijf breidde ook zijn assortiment uit, van 873 naar meer dan 1600 producten.

De winst in Nederland is volgens medeoprichter en directeur Michiel Muller vooral te danken aan de automatisering van distributiecentra, met name in Utrecht. Deze automatisering heeft de efficiëntie van Picnic aanzienlijk verbeterd, wat een belangrijke bijdrage leverde aan de winst. Desondanks heeft het bedrijf niet bekendgemaakt hoeveel de winst precies bedraagt.

Picnic blijft fors investeren in groei, wat ook terug te zien is in de resultaten. Zo steeg de omzet in Nederland met 28 procent naar 796 miljoen euro, en groeide de omzet in Duitsland en Frankrijk respectievelijk met 41 procent en 147 procent. Toch bleef er onder de streep een nettoverlies van ruim 220 miljoen euro over, een toename ten opzichte van het verlies van 209 miljoen euro in 2022.

Ondanks de winst in Nederland, blijft het bedrijf zich richten op het vergroten van marktaandeel, ook al gaat dit ten koste van winstgevendheid op groepsniveau. Muller omschrijft de Nederlandse winst als bescheiden en geeft aan dat de winst, als deze zou worden doorgetrokken naar het hele jaar, ongeveer vier miljoen euro zou bedragen.

Picnic heeft grote ambities voor de toekomst en blijft inzetten op groei in zowel binnen- als buitenland, waarbij verdere automatisering een sleutelrol speelt.

Foto: Iwan van Dun - Eye4images