Bieroorlog tussen Heineken en Jumbo

10 mei , 14:34 Nieuws
28308
Archieffoto: Marcel van Dorst - EYE4images

VEGHEL – Mensen die hun boodschappen doen bij Jumbo hebben het vast al gemerkt: de bekende groene kratjes van Heineken zijn nergens meer te vinden. Ook andere biermerken van Heineken zoals Amstel en Brand zijn uit de schappen verdwenen. De supermarktketen ligt in de clinch met brouwer Heineken over de bierprijzen en dat conflict mondt nu uit in een rechtszaak.

Volgens Jumbo vraagt Heineken in Nederland fors hogere prijzen voor haar bier dan in andere Europese landen. En dat steekt. De supermarkt vindt het verschil onverklaarbaar en stelt dat Nederlandse klanten onterecht meer betalen dan hun buren in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk.

Heineken is het daar niet mee eens. De brouwer wijst op verschillen in productiekosten, belastingen en lonen per land. Volgens het bedrijf zijn prijsvergelijkingen tussen landen niet realistisch. Daarnaast benadrukt Heineken dat het al meer dan zestig jaar samenwerkt met Jumbo en dat zo’n langdurige relatie niet zomaar mag worden beëindigd.

Heineken stapte daarom naar de rechter. Via een kort geding in Den Bosch eist de brouwer dat haar bieren weer in de schappen van Jumbo komen te liggen. Volgens Heineken is er sprake van een stilzwijgende duurovereenkomst die bescherming verdient. De rechter doet op 22 mei uitspraak.

Ondertussen hebben klanten het nakijken. Populaire bieren zoals Heineken, Amstel en Brand zijn bij Jumbo tijdelijk niet verkrijgbaar. Op de plekken waar normaal de groene kratten staan, liggen nu andere merken. Jumbo lijkt met alternatieven te willen laten zien dat het de rug recht houdt in de prijzenoorlog.

Dit soort conflicten zijn niet nieuw, supermarkten maken wel vaker ruzie met de grote merken over prijsafspraken. Zo verdwenen eerder koffiemerken uit het schap na een breuk met Douwe Egberts. Maar dat het tot een rechtszaak komt, zoals nu bij Jumbo en Heineken, is uitzonderlijk.

Voor klanten betekent het voorlopig even schakelen. Voor beide bedrijven staat er veel op het spel: omzet, zichtbaarheid en vertrouwen. Of het bier straks weer terugkeert in de schappen? Dat hangt af van wat de rechter over twee weken beslist.