Een reclame van Twix is in het Verenigd Koninkrijk verboden omdat die gevaarlijk rijgedrag zou aanmoedigen. De spot, getiteld Two is More Than One, werd na vijf klachten van televisie gehaald.
In de reclame is te zien hoe een man in een auto wordt achtervolgd. Hij trekt de handrem aan, maakt een scherpe bocht naar rechts en rijdt door een metalen hek. Vervolgens stort hij van een rotsachtige heuvel naar beneden en landt ondersteboven op een identieke auto aan de voet van de helling.
De Britse reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority) ontving vijf klachten over de spot. Klachtenstellers vonden dat de reclame onverantwoordelijk en gevaarlijk rijgedrag in beeld bracht. Mars Wrigley, eigenaar van Twix, verdedigde zich door te stellen dat het om een absurd en fantasierijk scenario ging dat duidelijk losstond van de werkelijkheid. Volgens het bedrijf waren de stunts bovendien zodanig overdreven dat ze niet in het echte leven nagebootst konden worden.
Toch oordeelde de ASA anders. De autoriteit gaf toe dat de reclame fantasievolle elementen bevatte, maar vond de setting te realistisch. “De weg waarop de scènes zich afspeelden oogde echt,” aldus de ASA. “Het betrof een achtervolging waarbij snelheid centraal stond. Daarnaast werd duidelijk getoond hoe de bestuurder de handrem aantrok, waardoor de auto van de weg raakte en remsporen achterliet.”
De conclusie: de reclame mocht in deze vorm niet meer worden uitgezonden. “De combinatie van snelheid, achtervolging en gevaarlijke manoeuvres zou – als ze in het echt worden nagevolgd – uiterst onverantwoord zijn.”
Op sociale media leidde het verbod vooral tot verbazing. Eén gebruiker schreef: “Alsof ik nu met een Twix in mijn hand op zoek ga naar een bergweg om daar met mijn Opel Astra door een hek te knallen.”