Rookworsten-overname onder de loep: ACM past op de winkel

06 jun , 11:16 ZakelijkACM
198fe72eb09be29bc536bd2d86d124c82e3e961aunilever
Foto: Unilever-Unox

OSS – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet vervolgonderzoek naar de overname van Unox door Zwanenberg Food Group. De toezichthouder maakt zich zorgen over de gevolgen voor de markt van houdbare soepen en vleesconserven, zoals rookworst. Die zorgen zitten vooral in de machtspositie die Zwanenberg zou krijgen tegenover supermarkten.

Zwanenberg produceert nu al veel huismerkproducten voor supermarkten, waaronder rookworsten. Als daar straks ook het bekende A-merk Unox bij komt, wordt de onderhandelingspositie van supermarkten volgens de ACM een stuk zwakker. Dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot minder concurrentie, minder keuze en hogere prijzen voor de consument.

Unilever maakte eerder bekend dat het Unox wil verkopen aan Zwanenberg. Die laatste partij produceert al jaren veel van de Unox-producten in de fabriek in Oss. In de productielocatie in Oss werken ongeveer 300 mensen en werd al in 1996 door Zwanenberg overgenomen van Unilever.

Volgens de ACM is Unox een sterk merk met een trouwe klantenkring. Als Zwanenberg straks én het huismerk én Unox levert, ontstaat een situatie waarbij één partij te veel invloed krijgt op de schappen in de supermarkt. Daarom heeft de toezichthouder de overname voorlopig stopgezet.

Zwanenberg moet nu eerst een vergunning aanvragen. De ACM onderzoekt vervolgens of de deal daadwerkelijk schadelijk is voor de concurrentie en wat er eventueel moet gebeuren om dat te voorkomen. Denk dan aan aanvullende voorwaarden of het aanpassen van de deal.

De overname van Unox door Zwanenberg zou ook het einde betekenen van een lange geschiedenis. Unox was sinds 1937 onderdeel van Unilever.