Online supermarkt Picnic heeft in 2023 in Nederland een verlies van 78 miljoen euro geleden, zo blijkt uit cijfers die onlangs zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Ondanks de omzetgroei van 28 procent, tot 796 miljoen euro, bleef het bedrijf in de rode cijfers. Het verlies is echter wel teruggebracht ten opzichte van 2022, toen Picnic nog 104 miljoen euro verlies noteerde.
De verliezen van Picnic komen voornamelijk door hoge investeringen in automatisering, distributiecentra en bezorgvoertuigen. Zo werd er onder andere geïnvesteerd in een gerobotiseerd magazijn in Utrecht, wat leidde tot hogere afschrijvingen. Daarnaast stegen de rentelasten door een toename van de leningen van 97 miljoen naar 137 miljoen euro.
Picnic's medeoprichter Michiel Muller benadrukte eerder dat het bedrijf in de laatste weken van 2023 voor het eerst op ebitda-niveau winstgevend was in Nederland, wat betekent dat de bedrijfsvoering op zichzelf rendabel kan zijn. Hij waarschuwde echter dat deze brutowinst geen rekening houdt met rentelasten en afschrijvingen, die in 2024 naar verwachting zullen toenemen.
Op groepsniveau, inclusief activiteiten in Duitsland en Frankrijk, steeg het nettoverlies tot 220 miljoen euro, tegen 209 miljoen euro in 2022. Toch blijft Picnic optimistisch over de toekomst, mede door de stijgende omzet en groei in het buitenland.
Het blijft echter de vraag of Picnic in 2024 netto winstgevend kan worden, gezien de oplopende kosten voor rentebetalingen en afschrijvingen.
Foto: Iwan van Dun - Eye4images